Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Příměří (1)

Vše má svůj začátek i konec. I války. Jejich konce bývají oslavovány jako začátek míru, ale realita je  mnohdy mnohem složitější a smutnější.

Evropa měla svoji docela velkou válku i v jinak krásných devadesátkách. Byť "jen" občanská, byla krvavá, krutá a stejně hrůzná jako všechny ostatní. Když se chýlila ke konci, znepřátelené strany pozvaly ku pomoci ukončit násilí některé národy a mezinárodní instituce. Nastalo křehké příměří, kdy každý den se jednalo a "bojovalo" o to, aby kýžený mír nastal.

Byl jsem tehdy mladý, plný elánu a "zachraňovat" svět jsem bral jako poctu a poslání. Naivní, jistě. Ale když se dneska ohlédnu, snad mám být na co hrdý, i kdyby to byl jen jeden jediný ušetřený lidský život. Dělal jsem, co jsem uměl a učili jsme se tehdy za pochodu všichni.

Pozvání od velitele bosenských Srbů jsem si vynutil na nejbližší možný termín. Jejich chováním jsem byl uražen, ačkoli jsem si nařídil nenechat to na sobě znát. Jsem přece nějaký vyjednavač, ne? Setkali jsme se přesně ve 14:00.

"Posaďte se, pane kapitáne, rád Vás poznávám.", pozval mě ke stolu a na dřevěnou židli vysoký mírně prošedivělý čtyřicátník, hovící si v koženém křesle.

"I já vás, pane podplukovníku.", ovšem zůstal jsem u stolu stát, od začátku jsem se snažil držet odstup, koneckonců jsem tu, abych jej káral a přiměl k poslušnosti. Snad pochopil, vstal.

Otočil se do rohu místnosti, kde byl menší konferenční stolek a dvě polstrovaná křesílka."Tak možná bude lépe jednat tady? Rakiji?"

"Není na ní příliš brzy?"

"Možná... Tak pivo? Máme žiguli, jistě český ležák to není, ale poslouží."

"Pivo si dám rád. Pijete ruské pivo? Chutná vám?"

"Vaří se tady v republice v licenci a není špatné", otevřel dvě lahve, položil je na stolek a teprve nyní nabídl pravici: "posaďte se konečně." dodal až nepřirozeně příjemným hlasem.

Napil jsem se piva a začal: "Pane podplukovníku, včerejšek se nesmí opakovat. Naše hlídka byla proti všem dohodám zastavena v centru města a nemohla pokračovat ve své práci. Ty vaše nové checkpointy jsou nelegální a do dnešní půlnoci musí zmizet. To je jediné, co jsem vám přijel říci. A pro členy hlídky očekávám osobní omluvu, budu ji rád tlumočit."

Dlouze se na mě podíval:"Checkpointy. Vy jste sem přece nepřiletěl kvůli checkpointům, majore."

"Nejsem major..."

"Vím, promiňte, nejste Francouz, ti si na nadhodnosti potrpí, vy jste Čech, Slovan jako já, že, určitě si budeme rozumět. Tak dobře checkpointy, když chcete. Ty máte na starosti ve městě mít vy, že ano?"

"Ano, a právě proto je nepřípustné, abyste vy je nezákonně zřizovali."

Znovu se na mě upřeně podíval:"Mám pro vás dárek, kapitáne." , sáhl za sebe a podal mi dalekohled, "Včera večer mi ho přinesl náš voják, uřízl ho z krku vaší hlídky. Spala. Takhle vy hlídáte ten náš mír, takhle? To jste ti míroví vojáci? Kdyby mu místo binoklu uřízl krk náš nepřítel a šel dál na naše pozice, co byste mi tady dneska vyprávěl?"

 

 

...pokr...

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Andrle | pátek 14.4.2023 22:01 | karma článku: 9,92 | přečteno: 248x
  • Další články autora

Jan Andrle

Skloréza

Ono zapomínat je lidské, přirozené. A i užitečné, většinou zapomínáme spíše to špatné a vzpomínky na dobré zůstávají. A tak to může napomoci i odpuštění. A to už je nejen lidské, ale i božské...

14.5.2024 v 17:38 | Karma: 7,23 | Přečteno: 93x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Pionýři

....pionýři, malované děti... zítra je 5. května a to býval náš den, většinou u pomníčků, holky i kluci tam stáli, šátky rudé na krku...

4.5.2024 v 23:57 | Karma: 24,57 | Přečteno: 612x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Ajznbón (XIII - Čarodějnice)

Byl to poslední den dubna, tedy čekal jsem leccos bizarního, ale že to bude takhle čarodějnické....ale co :-)

1.5.2024 v 4:54 | Karma: 14,29 | Přečteno: 271x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

O biči, koloběžce a řízku

Zní vám to nekompatibilně? Tak to jste ještě nepotkali člověka, kterému to nejen nepřijde divné, ale hlavně o tom ani nepřemýšlí...

24.4.2024 v 20:14 | Karma: 12,89 | Přečteno: 350x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Útok pizzou

jsme báječná bezpečná země, o tom není pochyb, ale stejně, jednotlivé útoky zde jsou, i bizarní, tak jak se stalo večer nám...

12.4.2024 v 22:34 | Karma: 11,02 | Přečteno: 512x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Je třeba zastavit válku, pro vítězství v terénu je pomoc dostatečná, míní Pavel

14. května 2024

„Potřebujeme zastavit válku a začít debatovat o budoucím uspořádání.“ Tak odpověděl prezident Petr...

Novotný je pro vedení ODS nepřijatelný, jeho konec stvrdí výkonná rada

14. května 2024  16:10,  aktualizováno  21:52

Pro starostu pražských Řeporyjí za ODS Pavla Novotného, který čelí kritice za své výroky, to nebyl...

Gruzínský parlament schválil zákon o zahraničním vlivu, poslanci se poprali

14. května 2024  14:06,  aktualizováno  21:30

Gruzínský parlament schválil kontroverzní návrh zákona o zahraničním vlivu, prosazený vládní...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 479
  • Celková karma 15,13
  • Průměrná čtenost 802x
jeden takovej... :-)

Seznam rubrik