Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Komín

Popelářem, kuchařem, potom autobusákem a ještě dřív, když mne poraněného vezla kvílející dvanáctsetdvojka stejšn do nemocnice na Karlák, tak taky řidičem sanitky, co může jezdit na červenou.

Tím vším jsem kdysi chtěl být. A nebyl. I když, odpad na lince jsem  v životě třídil, vařil hostům na horském hotelu a jak se oblizovali, pro nášup si posílali, i na majáky se najezdil dost a snad jen ten autobus mne minul, o vlásek, protože volantem velkých i ještě větších samohybů jsem točil tu i onde dost. 

Ale vlastně vůbec nejvíc jsem chtěl být jako kluk zedníkem. Fascinovala mne ta jejich dovednost za jediný den postavit nové, co tu dosud nebylo a najednou stojí. Jejich fortel, kdy vezmou do ruky cihlu a poklepou kladívkem a z kvádru je tvar, který přesně potřebují. A jak už ráno vědí, jak ty základy, zdi, příčky, překlady a věnce budou odpoledne vypadat. A jak večer samozřejmě zapijí hotové dílo pivem a hned zase vědí, co postaví zítra.

No, byla to léta sedmdesátá, takže mne i lákalo, že takový zedník na melouchu dostával 30, ba i 40 korun československých na hodinu, a to bylo víc než moje kapesné na celý měsíc. A navíc osobní zkušenost, naši rekonstruovali můj téměř rodný dům, maštal se měnila na kuchyň, přibyl splachovací záchod, zvedalo  se patro, ze stodoly měla být garáž.

Ta vůně míchaného betonu a malty mi zůstane v paměti navždycky. Cpal jsem se ve svých 11, 12 letech do každé práce. Vytahoval jsem ze starých fošen rezavé hřebíky a rovnal je k novému použití, kátroval písek, míchal štuk, ale nejvíc jsem toužil po zedničině opravdové. Napřed jsem samozřejmě mohl jenom přidávat, ale vypracoval jsem se a naši, děda i melouchující sousedé mi časem dovolili víc, fakt stavět! Vzít do ruky lžíci, nabrat maltu, položit šáru, upravit ji, položit hezky podle špagátku cihly jednu vedle druhé, poklepat je pěkně do roviny, pak je vyspárovat a takhle jednu řadu cihel po druhé, občas zvednou lešení a používat průběžně olovnici a pokračovat, až je zeď hotová. Nádherný pocit.

A co teprv, když mne strejda zedník přizval za odměnu ke stavbě komínu. Na to už musí být fištrón. Pěkně do čtverce či obdélníku, a nepřesnosti se netolerují, komín musí být prostě rovně svislý, aby táhl správně. Je to +- 40 let, co jsem pojal jsem myšlenku svůj životní úspěch nějak zhmotnět v čase. Jasně, tehdy mi připadalo, že takový úžasný komín tady bude navěky, jako pyramidy či vítězné oblouky a tak. Do poselství příštím generacím jsem investoval vlastní dvacetník. Bez dalšího jsem ho zazdil do spáry. Navždy, navěky. Bude prostě tam.

Nikdy jsem se zedníkem profesionálem nestal, jakkoli rád zedničím dodnes a snad i leccos postavit, obezdít, obložit a vyspárovat umím. Umějí však i jiní. Třeba brácha. Ten se například po pouhých ani ne 35-ti letech rozhodl, že "můj" komín již nestačí a bude se bourat a budovat jinak. Pomáhal jsem mu nezištně, ovšem s nadějí, že vzkaz budoucím generacím najdu. Marně. Co naděláte, tak tedy v novém komíně je pro potomky česká korunka.

Kdepak, budoucnost, natož věčnost raději neplánovat, kdo z nás může vědět, jak dlouho čas trvá?

Autor: Jan Andrle | úterý 13.11.2018 1:21 | karma článku: 14,99 | přečteno: 456x
  • Další články autora

Jan Andrle

Ajznbón (XIII - Čarodějnice)

Byl to poslední den dubna, tedy čekal jsem leccos bizarního, ale že to bude takhle čarodějnické....ale co :-)

1.5.2024 v 4:54 | Karma: 14,21 | Přečteno: 247x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

O biči, koloběžce a řízku

Zní vám to nekompatibilně? Tak to jste ještě nepotkali člověka, kterému to nejen nepřijde divné, ale hlavně o tom ani nepřemýšlí...

24.4.2024 v 20:14 | Karma: 12,88 | Přečteno: 345x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Útok pizzou

jsme báječná bezpečná země, o tom není pochyb, ale stejně, jednotlivé útoky zde jsou, i bizarní, tak jak se stalo večer nám...

12.4.2024 v 22:34 | Karma: 11,02 | Přečteno: 508x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Chlapovo štěstí

Jo, to byl ten starej svět. Dobrej. Chlap přijel z práce domů a tam bylo navaříno, naklizeno a načekáno, že až se nají....

7.4.2024 v 22:14 | Karma: 15,07 | Přečteno: 496x | Diskuse| Miniblogy

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma: 22,15 | Přečteno: 766x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslanci zvýšili ochranu zemědělské půdy i omezení jejího prodeje cizincům

3. května 2024  5:16,  aktualizováno  11:40

Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schválila Sněmovna. Nemají na ní do budoucna vznikat...

Zdravotnictví čeká kolaps, věští analýza. Chybí 3000 lůžek, péče se nadužívá

3. května 2024  11:36

V českém zdravotnictví hrozí bez přijetí potřebných opatření vyčerpání zdrojů. Systém není podle...

Evropa otevřela dveře džihádistům, Londýn a Paříž nepoznáte, hlásá Trump

3. května 2024  11:34

Donald Trump krátce po potlačení propalestinských protestů na několika amerických univerzitách...

Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili

3. května 2024  11:15

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 477
  • Celková karma 15,60
  • Průměrná čtenost 805x
jeden takovej... :-)

Seznam rubrik