Uber ouřade, prosím
Tenhle dostih úřadů, potažmo legislativy či vznešeně lidské spravedlnosti za realitou životů není nic nového. Zejména v Česku, kde se kdysi v divokých devadesátkách dokonce hlásalo, že je třeba na chvilku "zhasnout" a pak až teda dělat ty nové zákony.
Ale UBER a spol je myslím si přecijenom trochu jiný případ. Jednoduše technologický pokrok se řítí kupředu a světská spravedlnost jej byť dobře míněnými normami stejně nikdy nedostihne. Ale i přiblížit se je úspěch.
Takže teď aspoň UBER zakázali. V Brně, soudně , nekompromisně a já uznávám podle logiky práva. Protože spolujízda je když já NĚKAM chci jet a dám (přes onu technologii) tohle ve známost spolu s nabídkou že TAM s sebou rád za úplatu někoho vezmu do auta. Ovšem taxislužba je něco jiného. Já sám nechci NIKAM jet, jen čekám, že mne někdo požádá, abych jej mohl odvézt za úplatu TAM, kam chce on. Rozdíl je snad jasný.
V tomhle konkrétně jsem s erárem zajedno. Ale obecně nikoli. Protože já si myslím, že problémy ve společnosti vznikající se mají řešit systémově. A je-li zde problém, kdy na sebe naráží již etablovaný systém regulovaný normami a technologicky nově řešený obdobný systém, pak za řešení považuji sjednotit normy pro oba systémy na nejmenším možném jmenovateli, a to dokonce s ohledem na systém progresívnější, a tedy do budoucna pravděpodobně životaschopnější.
A tady mám konečně zásadní názor. Čím méně regulace, tím lépe! A zeptám se řečnicky, čím je taxislužba tak strašně výjimečná služba, že musí mít 28 let po revoluci úředně stanovenou maximální cenu? Co třeba chleba nebo mléko, nejsou pro život lidí mnohem důležitější? A přesto za ně mohou chtít v krámech, kolik si vzpomenou. Proč taky ne, když jsem tak hloupý a chci si koupit láhev (mléka) o půlnoci ve večerce v Panské ulici a nejdu si pro něj následující ráno do Lidlu.
Hypoteticky, co kdybych chtěl v Praze provozovat luxusní taxislužbu vozy Rolls-Royce za cenu 300 korun za kilometr? Doufal bych, že se najdou bohatí blázni, kteří na korunu nehledí a rádi se z barů a restaurací, které podobně přemrštěné ceny v centru běžně -legálně- mají, nechají domů takhle bombasticky a opulentně, odvézt. No, nemohu, chápejte, úředníci stanovili maximální cenu 28 Kč za kilometr. Bez ohledu na typ auta. Tečka. Už teď majitelé oktávek mají konkurenční výhodu před řidiči superbů, o mercedeskách nemluvě. Nelogické? Leč podle práva.
Osobně bych byl pro to, aby si každý mohl stanovit ceny podle libosti a úřady by jen hlídaly, jako to dělají v jiných případech služeb a obchodu, zda je zákazník s cenou předem jasně seznámen. Tedy, jestli je dejme tomu na dveřích taxíku ona cena uvedena. A to by mohla řešit ona magistrátní vyhláška. Stejně tak to, že v autě musí být metrologicky ověřený taxametr na stejné parametry, jaké jsou uvedeny. Jsem i ochoten uznat, že erár si může stanovit podmínky, jak má vypadat auto, či jaké podmínky má splňovat řidič, který vozí jiné občany a tohle vše i kontrolovat. A při porušení velmi přísně sankcionovat. Podvodníci jsou v každém oboru a JE úlohou úřadů je odhalovat a trestat a vyloučit z podnikání.
Ale prostě ne ZA KOLIK se to má dít. Zpátky ke každodenní realitě. Stejně je to bláhovost. Za maximální cenu se realizuje minimum zakázek a trh už teď funguje. Ovšem jen směrem dolů. Když jsou poptávkové špičky a jinak přemíry taxíků je dočasně nedostatek, tak i ti, kteří by si rádi za rychlou přepravu připlatili, nemohou, neboť to erár zakazuje.
Špatně, aspoň já si myslím. Magistrátní úředníci volení i nevolení určitě spáchali spousty služebních cest po Evropě i mimo a získávali za veřejné peníze zkušenosti, jak se jinde řeší to i ono. Navrhnul bych vzpomenout si třebas na starou dobrou Anglii, pokud i tam zavítali.
Tam se mi moc líbí, ale hlavně osvědčil se systém "dvojích" taxíků. Na jedné straně oněch známých povětšinou černých typických cabs, na které si mávnete, usadíte se v odděleném prostoru na lavicích proti sobě, zavazadla máte s sebou, s řidičem komunikujete přes zástěnu z neprůstřelného skla a na konci jízdy zaplatíte cenu podle displeje taxametru.
A na druhé straně taxíky na zavolání přes dispečink, což jsou normální auta, bez zástěn, taxametrů a kde vám řidič na konci cesty podle svého tachometru sdělí cenu. Pravda, ceník je v autě vylepen a vy jste se předběžnou cifru dozvěděli už od operátorky po telefonu, takže vše probíhá většinou k oboustranné spokojenosti. A je velmi využíváno všemi, co nemají či zrovna nechtějí použít vlastní vůz. Je to také levnější než černé caby a hlavně většinou v místech, kde tito privilegovaní málokdy vůbec projedou. Oni privilegovaní taxi řidiči totiž právě musejí splňovat celkem náročné podmínky, aby svůj džob mohli dělat. Podmínky srovnatelné s našimi taxikáři, kteří ovšem plní oboje funkce.
Na závěr mi dovolte několikeré povzdechnutí.
Ach jo první: Zažil jsem už dost a co se eráru týče, po krátkém nadšeném očekávání po roce 1989, jsem prostě skeptik, politici ani úředníci se nikdy nesnaží o nejlogičtější a nejjednodušší řešení, protože tím by si v konečném důsledku jen postupně vypouštěli vlastní rybník byrokracie.
Ach jo podruhé: Nikdy se asi nestalo, že by erár nejprve zachytil technologické inovace jinak, než se jimi dá občan lépe sledovat, šikanovat a obírat o daně (EET...) Pro činnosti ve prospěch občana jsou tyhle nové technologie vždycky "neověřené" nebo "legislativně neukotvené" anebo "rizikové" a jejich zavedení trvá většinou do té doby , než jsou už "beznadějně zastaralé". Ale nechci být úplně negativní, ve druhém sledu se jich dočkáme, totiž musíme, protože realita k tomu stát donutí.
A moje ach jo do třetice: Helejte, naposledy jsem díky aktuálnímu budováni monarchie, volil v parlamentních volbách konzervativce D.Camerona, což se mi tehdy po měsících trapného vládnutí G.Browna zdálo být dobrý nápad. A jak to dopadlo po jeho pošetilých vnitrostranických hrách víme. Tu zkyslou šlehačku na brexitovém dortu si budeme všichni Evropané včetně těch britských slízávat neradi ještě dlouho... Letos už díky svému současnému příspěvku rozmachu České republiky budu moci uvážlivě vybírat do urny u nás doma. Takže závazně říkám, najde-li se strana s dostatečným demokratickým programem, který bude jasně definovat, které regulace, co se mi principiálně zajídají, zruší, pokud se bude jakkoli podílet na vládě, pak jí hlas dám. (A ten seznam , který zatím po částech vypouští má hodně kdysi hodně favoritka ODS -byl jsem mladý a naivní- považuji za velmi nedostatečný). Tak se snažte, strany a hnutí, ale velmi nerad bych se mýlil jako naposledy ve Spojeném království...
Tak, já slibuju, že už nebudu vzdychat a Ty, ouřade, zkus prosím aspoň drobátko ubrat, jo? Kdyby Ti to po celém článku ne úplně došlo, mám na mysli nesmyslné regulace...
Jan Andrle
Útok pizzou
jsme báječná bezpečná země, o tom není pochyb, ale stejně, jednotlivé útoky zde jsou, i bizarní, tak jak se stalo večer nám...
Jan Andrle
Chlapovo štěstí
Jo, to byl ten starej svět. Dobrej. Chlap přijel z práce domů a tam bylo navaříno, naklizeno a načekáno, že až se nají....
Jan Andrle
Nový oblek
Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.
Jan Andrle
Turnus
Ono to není snadné, pracovat v turnusu. Ještě u jednoho by to se celkem sneslo, ale u dvou...to už je dost
Jan Andrle
Doprčic!
Jo, youtube přináší leckterá pokušení. A pro předpubertálního autistu velmi lákavá. A ne vždy jste sto usledovat, co tam zrovna sjíždí. A pak se divíte.
Jan Andrle
Žárovka
Jsem blb. Nikdy bych si to nepřipustil, ale je to tak. K prozření stačilo pár žárovek. Což je zajímavé zejména s ohledem na titul inženýra elektrotechniky, kterým bych se mohl tady pyšnit.
Jan Andrle
Hodinky
Taková běžná věc. Hodinky. Postaru věc, kterou nosíme na ruce, občas se na ně podíváme, abychom zjistili čas. Hodinu, minutu...
Jan Andrle
Ajznbón (XII - Předvánoční)
Kdo z vás nemá rád pochvalu? Zeptám se ještě jinak. Kdo z vás chlapů nemá rád pochvalu? Ani nebudu čekat na odpověď, že... A odpovím si sám. Já tedy JO!
Jan Andrle
Ej Áj
Umělá inteligence. Mám se jí bát? Máme se jí bát? Anebo je to jen další logický krok lidského pokroku?
Jan Andrle
Koule
Někdo je má, někdo je nemá. Článek je o tom, kdo je podle mě měl, kdo by je měl dneska mít a kdo je bohužel nemá. Nic sexistického, jen konstatování politické...
Jan Andrle
Stávka
A už je to zase tady. Různé odbory a zájmové skupiny budou stávkovat. Proti čemu? Proti vládě, říkají.
Jan Andrle
Ajznbón (XI - Tatínek)
Vony ty elektronický jízdenky nakonec mají něco do sebe. Dá se z nich leccos poznat, co, to jistě programátoři nečekali.
Jan Andrle
Lego mužů
Když jsem byl malý kluk, lego k dostání nebylo, jen jeho enderácká napodobenina. Oni soudruzi v NDR vždycky byli na plasty dobří.
Jan Andrle
Ajznbón (X - Most)
Lidi jsou hrozně kreativní, řekla kolegyně cynicky a mně nezbylo, než jí dát za pravdu. Bylo to smutné, tragické.
Jan Andrle
Houby magický
Historie se opakuje, určitě, a nejen ta veliká, ale i úplně malinkatá, naše soukromá. V rodinách, v sousedství, na vesnicích a tak.
Jan Andrle
Co slavit 28.10. ?
Státní svátek vzniku dnes již neexistujícího státu, no, není to nonsens? Odpovím si hned v perexu. Není.
Jan Andrle
Flastencova past
Je to určitě těžké být tím pravým vlastencem, když se svět takhle rychle mění. A když nevíte, kde je dobro a zlo.
Jan Andrle
Ajznbón (IX - Karel IV.)
Nastoupil na Karlštejně. A vypadal zmateně. Sedl si hned u dveří, na místo určené pro lidi s omezenou schopností se orientovat..
Jan Andrle
Trest
Když zlobíte, musíte počítat s trestem. A já včera drobátko zazlobil. A tak ráno, když jsem se z toho zlobení vyspal, trest přišel.
Jan Andrle
Ajznbón (VIII - Kobliha a jiné maličkosti)
Dnes od kolejí, mašinek a nádraží něco málo víceméně humorných minipříběhů, co dobře dopadly, nastřádaných jen za poslední turnus.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |