Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kuňka

Léto daleko na obzoru, ledoví muži za oknem, rozmělňování obecných restrikcí jen chaoticky pozvolné, toť není zrovna kombinace okolností příznivá pro výlet, jakkoli slibný a dobrodružný.

Bude pršet, nebude? Je to ještě pořád na zimní bundu nebo už ne? Mám si vzít roušku opravdickou nebo jen tu fotogeničtější? Už když mi předevčírem řekla do telefonu, ať zvednu zadek a přijedu naši záležitost probrat osobně, kladl jsem si podobné otázky. A když slibovala, že můžeme spojit užitečné s příjemným a že mi ukáže krásy okolí, to už jsem pochyboval skoro nahlas. 

Jak by tak asi mohla Polabím ohromit zeměpisně mě, kluka ze Šumavy, který navíc zblízka potkal i exotické Tatry blahé federální paměti, v učebnicově nudně plochém kraji zdobeném tak akorát lány řepky a semtam nějakým elektrárenským komínem, ne?

Ale co, ukecala mě a lístek kousek za Kolín taky nestojí majlant a když už i ty zahrádky otevřely, hlady či žízní snad na východ od Prahy neumřu.

Cesta nezklamala, trať rovná a kopec jsem nezahlédl ani z okna, ani na obrazovce přede mnou. Přijel jsem načas. 

"Máš hlad nebo se napřed trochu projdeme?", hostitelka zatím dobrý, catering zdá se bude zajištěn.

"Klidně procházku. Co mi ukážeš, jsem hrozně zvědavej, ale bral bych nějakou vyhlídku, mám tady u tý řeky, co nelegálně vzala jméno naší Vltavě, pořád pocit žabí perspektivy", pýcha rádoby horala chce prostě ven, a to hned...

"Jasně, vezmu tě na Kuňku, tam je krásnej výhled."

Kuňku? To bude asi nějakej místní rybník. Polabské Lipno počítám. Jedem. 

Bravurně vykličkuje krajským velkoměstem a najednou jsme na parkovišti pod skálou jak z pohádky! A ten hrad na jejím vrcholu, ten odněkud znám! 

"Rumburakův hrad", odtuší, "jediná pořádná hora tady kolem, Kunětická. Počkej nahoře", posmívá se mi téměř nahlas a není to věru naposled, co se dneska budu stydět.

"Nalevo nekoukej, jindy je tam vidět až na Krkonoše, ale dneska nic zajímavého, zato támhle napravo, podívej, Pardubice."

Měla pravdu, panoramata překrásná, ten čaroděj věděl, kde se usadit, občas nám nad hlavou přelétly české bitevníky z místního letiště, občas živí ptáci do hnízd na věži úžasně opraveného sídla šlechty, řemeslníci mezi hradbami optimisticky stloukali jeviště pro letní umění. Jestli jsem za posledních pár týdnů uvěřil sloganu, že bude líp, tak to bylo dneska a tady, vysoko nad úrodným Polabím, kterému se písemně omlouvám za jihočeskou přezíravost.

"Nalevo je ale taky docela velké město, to bude ten, že jo..."

"Jo, je, ale tam nekoukej, jsem ti přece říkala..." směje se mi teď už vážně nahlas a jdeme dolů, do podhradí na skvělý oběd.

Během něj se nejen dozvím, že kůň ve znaku města nepropaguje Velkou pardubickou, také snad napříště nezabloudím, až mě někdo místní pošle do Podsklípků a slíbil jsem, že perník odjinud už do pusy nikdy nevezmu.

Díky Johance z Pardubic jsem už v květnu l.p. 2020 měl možnost poznat, jak zoufale málo znám vlastní zemi. Třeba bude jedním z nezamýšlených bonusů řádění čínské breberky to, že víc z nás zjistí, jak krásná je a kolik netušeného můžeme objevit, aniž zamáváme pohraničním závorám.

Autor: Jan Andrle | čtvrtek 14.5.2020 2:18 | karma článku: 18,15 | přečteno: 405x
  • Další články autora

Jan Andrle

Útok pizzou

jsme báječná bezpečná země, o tom není pochyb, ale stejně, jednotlivé útoky zde jsou, i bizarní, tak jak se stalo večer nám...

12.4.2024 v 22:34 | Karma: 11,02 | Přečteno: 495x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Chlapovo štěstí

Jo, to byl ten starej svět. Dobrej. Chlap přijel z práce domů a tam bylo navaříno, naklizeno a načekáno, že až se nají....

7.4.2024 v 22:14 | Karma: 14,78 | Přečteno: 474x | Diskuse| Miniblogy

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma: 21,97 | Přečteno: 752x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Turnus

Ono to není snadné, pracovat v turnusu. Ještě u jednoho by to se celkem sneslo, ale u dvou...to už je dost

6.2.2024 v 21:43 | Karma: 18,99 | Přečteno: 535x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Doprčic!

Jo, youtube přináší leckterá pokušení. A pro předpubertálního autistu velmi lákavá. A ne vždy jste sto usledovat, co tam zrovna sjíždí. A pak se divíte.

4.2.2024 v 22:35 | Karma: 15,15 | Přečteno: 295x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 475
  • Celková karma 16,38
  • Průměrná čtenost 808x
jeden takovej... :-)

Seznam rubrik