Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co jsi tehdy dělal?

V Americe (myslím tím USA) prý si každý pamatuje, co dělal 11. září 2001. Já to vím přesně, chystal jsem oslavu 1. narozenin svého druhého syna. První se narodil dříve, v roce 1989. Chvilku před sametem.

Jsem trochu zaskočen. 29 let od listopadu 1989 a leckdo v televizi i jinde se snaží popisovat tehdejší události jako historii. No, to je mi teda síla. Prožil jsem ty dny, prožíval jsem je intenzivně, byl jsem mladý, čerstvý otec miminka. A těšil jsem se. Nadšený jsem byl z očekávaných změn, A taky jsem se bál. Moc. Jakápak teda historie? Pořád vnímám listopad 89 jako současnost. Nebo aspoň předehru, bezprostřední předehru současnosti.

Ale k nadpisu článku. Vzpomenete si, co jste dělali večer 17. listopadu? Já jo. Sloužil jsem jako nadporučík 41. brigády protivzdušné obrany státu ve funkci velitele hotovostní směny 2. oddílu protiletadlové skupiny dalekého dosahu S-200 VEGA. Laicky řečeno, hlídal jsem, který z těch imperialistických bombardérů či raket se přiblíží k hranicím Československa a pak hodlal odpálit PVO rakety.  Kdo je obeznámen, ví, že to bylo na Klondajku u Dobříše.

Daleko víc se mi ovšem vryly do paměti dny následující. Zejména debaty nás, mladých důstojníků se staršími kolegy, kteří obhajovali tvrdý postup vůči revoluci. "Skončíte u zdi, za velezradu," říkali nám, co jsme odmítali byť jen připustit to si vzít samopaly, nasednout na připravené vétřiesky a jet do Prahy rozstřílet demonstrace. I to bylo tehdy na talíři. Bál jsem se. O mladou ženu, o půlročního syna, O bráchu, studenta, který na těch demonstracích cinkal klíčema. A dodneška jsem rád, že jsem to rozhodnutí nemusel udělat.

A tak mě irituje, když je tohle všechno už historie. Nerad jsem starej. Takže, jestli i někdo z Vás má podobný pocit, napište, co jste Vy dělali 17. listopadu 1989. Co jsme normálně prožili...

 

Autor: Jan Andrle | sobota 17.11.2018 14:39 | karma článku: 13,10 | přečteno: 257x
  • Další články autora

Jan Andrle

O biči, koloběžce a řízku

Zní vám to nekompatibilně? Tak to jste ještě nepotkali člověka, kterému to nejen nepřijde divné, ale hlavně o tom ani nepřemýšlí...

24.4.2024 v 20:14 | Karma: 6,39 | Přečteno: 85x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Útok pizzou

jsme báječná bezpečná země, o tom není pochyb, ale stejně, jednotlivé útoky zde jsou, i bizarní, tak jak se stalo večer nám...

12.4.2024 v 22:34 | Karma: 11,02 | Přečteno: 497x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Chlapovo štěstí

Jo, to byl ten starej svět. Dobrej. Chlap přijel z práce domů a tam bylo navaříno, naklizeno a načekáno, že až se nají....

7.4.2024 v 22:14 | Karma: 15,04 | Přečteno: 478x | Diskuse| Miniblogy

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma: 21,97 | Přečteno: 755x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Turnus

Ono to není snadné, pracovat v turnusu. Ještě u jednoho by to se celkem sneslo, ale u dvou...to už je dost

6.2.2024 v 21:43 | Karma: 18,99 | Přečteno: 536x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 476
  • Celková karma 14,76
  • Průměrná čtenost 807x
jeden takovej... :-)

Seznam rubrik