Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Multikulti příběh

Ne, nechci, aby titulek působil jakkoli pejorativně anebo naopak aktivisticky. Jen má neutrálně vyjadřovat, co se mi opravdu stalo.

     Stalo, a to tak před osmi, deseti lety, kdy jsem si užíval emigrace ve Spojeném Království a jako dočasný poddaný Jejího Veličenstva tam mohl opravdu poznat každodenní život běžného občana. A osud tomu chtěl, že jsme za těch necelých deset let ve Velké Británii vyzkoušeli bydlení v opravdu rozdílných čtvrtích. Nejen geograficky, ale zejména kulturně. Naši kluci si tak mohli vyzkoušet například jaké to je chodit do katolické či naopak obecní a tedy většinově "nebílé" školy.

     A následující zážitek si myslím jen dokresluje, že černobílé anebo zase příliš duhové vnímání společnosti bledne před individuální zkušeností. Před tím, jací jsou jednotliví lidé, jednotlivé rodiny, jejich hodnoty, přístupy, činy, slova.

       Zatoužili jsme po větším autě, se sedmi sedadly, jak prostě počet dětí potenciálně přepravovaných zejména během dovolených vyžadoval. Dostatečně pohodlném, dostatečně spolehlivém a dostatečně levném, inu imigranti z Východu... Tak tedy hurá na eBay.co.uk. Byl tam, za L600 a sotva 40mil od nás. Vlakem tam a autem nazpátek, paráda. Krásně omšele červený Renault Espace ve věku mého nejstaršího syna si spokojeně vrní motorem na dálnici do Manchesteru, pak i po městech GM si trošku vrní, ale bohužel ještě než dojedu domů do Boltonu, si vrnět přestal. Zaškubal, dovrněl, zastavil. Uprostřed červenocihlové "vilkové" čtvrti ve Farnworthu. Smůla, pár mil od domova. Tuším celkem, kde bude problém, ukazatel paliva se po celou dobu ani nehnul, pořád ukazoval těsně nad půl nádrže, ale vše nasvědčuje, že jsem dojel dosucha. Volám původnímu majiteli, zda mi snad nezapomněl něco důležitého sdělit, ale nebere to. Ach jo. Ještě než se vydám pěšky k nejbližší pumpě, chci si být jist. Otevírám kapotu a prohlížím neznámý agregát - můj poslední "francouz" byl v roce 1988 oltcit- a zkoumám, zda něco nevyzkoumám. Přemýšlím, co zastrčit věrohodně do nádrže, abych si byl diagnozou jist. A v tom za mnou vrzne branka...

"Hello, brother, problem?"

"Yeah, no petrol, I guess, but not sure, just have bought this car, you know..."

"Need help?", nabídl ten prošedivělý starší pán a já přijal.

     Doma měli kanystr benzínu a než ho jeho syn nalil do nádrže našeho nového přibližovadla, ani nevím jak, seděl jsem u nich doma v hale a pil dobrý silný čaj a přikusoval sušenky z provenience asda halal . Byl jsem pro ně zajímavě exotický, takový dosud asi neznámý poddruh Poláka a zároveň blízký, taky imigrant jako oni. Přišli v šedesátých letech z Pákistánu a protože začínali opravdu z ničeho, moc se zajímali, jak to máme my a stejně jako já si pochvalovali EU, že teď je to jiné. Byli hrdí na svoje britské občanství a na britské vzdělání svých dětí a na velikou britskou rodinu národů (přesná citace hostitele), jakkoli hned poznamenávali, že kolonialismus nebyl vůbec jen dobrý a Británie má co vracet.  Moc zajímavá diskuze, které jsem se opravdu rád zúčastnil, protože doposud jsem nikdy takhle blízko do muslimské komunity nepronikl, i když jsem se samozřejmě s mnohými potkával denně, ať už v práci, ve škole kluků anebo na úřadech, nebo s otevřenou pusou u zubařky.

     Bylo to příjemné, zajímavé, čas ubíhal a asi k tomu muselo dojít. Vlastně jsem to pořád nějak podvědomě čekal. Paní domu přinesla další konvičku čaje, nejmladší syn nám všem opět nalil a nastala chvíle ticha. A hlava rodiny se zeptala:

"Co si myslíš o Iráku?"

Dvě možnosti. Konfrontace. Anebo zdrženlivost hosta. Ale zase jsem nechtěl být servilní či popřít svoje vlastní názory jen z vděčnosti za pomoc a pohostinnost. Samozřejmě nevěděli nic o mé minulosti, že toho o válkách taky trochu znám a jsem dosti podjatý... Pro ně jsem byl "polský" řidič mixu na beton. 

"Že válka je špatná."

"My jsme ji nezačali, bratře, to oni, víš, Američani. Zabíjí celé vesnice, děti, ženy."

"Zabíjení není prostě dobré, ani Iráčanů, ani Američanů, ani Evropanů - Vás nebo mě..." snažil jsem rozhovor opět přenést na osobní úroveň a také připomenout realitu terorismu okolo nás. Pochopil.

"Někdy musíš zabít, aby zlo skončilo, aby Bůh  a jeho dobro vítězilo."

"Já jsem od Boha slyšel, že zabít je hřích."

"Máme stejného Alláha, bratře, ale vy mu špatně nasloucháte, škoda, jinak by zlo nevítězilo."

     Cítil jsem, že nemám šanci ani chuť je přesvědčovat, bylo to vzhledem k situaci marné i neslušné zároveň a chtěl jsem pryč. Cítil jsem se najednou hodně nekomfortně.

"Jsem moc rád, že jsem vás poznal, (chtělo se mi přidat jeho oslovení bratře, ale nešlo mi to přes rty), moc děkuju za pomoc, pojedu za rodinou, aby neměli starost," blekotal jsem s nadějí, že na rodinu oni slyší.

     Slyší, víc než na cokoli jiného. Domů jsem dojel na jejich benzín, nabídku 20 liber za něj hostitel mimochodem odmítl rázným gestem a paní domu k tomu přidala krabičku turkish delight s krásným motivem mešity a půlměsíce na krabičce pro děti a mně zbylo v hlavě i srdci mnoho otazníků. Jsem si jist, že jsou to dobří lidé. Ale jsem si neméně jist, že kdyby došlo na lámání chleba, a třeba by bylo nutno ukrýt souvěrce podezřelého z vražd nevinných nevěrců, pak nebudou váhat ani minutu.

     Dali mi možnost zažít hřejivost svých činů i mrazivost svých (některých) slov, abych použil květnatost mluvy hlavy oné muslimské rodiny. Co váží víc? Slova nebo činy?

 

 

 

 

 

 

Autor: Jan Andrle | pátek 7.9.2018 23:23 | karma článku: 46,66 | přečteno: 12300x
  • Další články autora

Jan Andrle

Útok pizzou

jsme báječná bezpečná země, o tom není pochyb, ale stejně, jednotlivé útoky zde jsou, i bizarní, tak jak se stalo večer nám...

12.4.2024 v 22:34 | Karma: 11,02 | Přečteno: 491x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Chlapovo štěstí

Jo, to byl ten starej svět. Dobrej. Chlap přijel z práce domů a tam bylo navaříno, naklizeno a načekáno, že až se nají....

7.4.2024 v 22:14 | Karma: 14,77 | Přečteno: 470x | Diskuse| Miniblogy

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma: 21,97 | Přečteno: 746x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Turnus

Ono to není snadné, pracovat v turnusu. Ještě u jednoho by to se celkem sneslo, ale u dvou...to už je dost

6.2.2024 v 21:43 | Karma: 18,99 | Přečteno: 533x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Doprčic!

Jo, youtube přináší leckterá pokušení. A pro předpubertálního autistu velmi lákavá. A ne vždy jste sto usledovat, co tam zrovna sjíždí. A pak se divíte.

4.2.2024 v 22:35 | Karma: 15,15 | Přečteno: 294x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Žárovka

Jsem blb. Nikdy bych si to nepřipustil, ale je to tak. K prozření stačilo pár žárovek. Což je zajímavé zejména s ohledem na titul inženýra elektrotechniky, kterým bych se mohl tady pyšnit.

17.1.2024 v 1:02 | Karma: 25,57 | Přečteno: 712x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Hodinky

Taková běžná věc. Hodinky. Postaru věc, kterou nosíme na ruce, občas se na ně podíváme, abychom zjistili čas. Hodinu, minutu...

4.1.2024 v 23:37 | Karma: 15,03 | Přečteno: 339x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Ajznbón (XII - Předvánoční)

Kdo z vás nemá rád pochvalu? Zeptám se ještě jinak. Kdo z vás chlapů nemá rád pochvalu? Ani nebudu čekat na odpověď, že... A odpovím si sám. Já tedy JO!

20.12.2023 v 18:50 | Karma: 19,11 | Přečteno: 408x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Ej Áj

Umělá inteligence. Mám se jí bát? Máme se jí bát? Anebo je to jen další logický krok lidského pokroku?

16.12.2023 v 16:34 | Karma: 14,00 | Přečteno: 208x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Koule

Někdo je má, někdo je nemá. Článek je o tom, kdo je podle mě měl, kdo by je měl dneska mít a kdo je bohužel nemá. Nic sexistického, jen konstatování politické...

27.11.2023 v 21:01 | Karma: 20,02 | Přečteno: 560x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Stávka

A už je to zase tady. Různé odbory a zájmové skupiny budou stávkovat. Proti čemu? Proti vládě, říkají.

23.11.2023 v 18:51 | Karma: 21,53 | Přečteno: 498x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Ajznbón (XI - Tatínek)

Vony ty elektronický jízdenky nakonec mají něco do sebe. Dá se z nich leccos poznat, co, to jistě programátoři nečekali.

11.11.2023 v 19:34 | Karma: 18,74 | Přečteno: 476x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Lego mužů

Když jsem byl malý kluk, lego k dostání nebylo, jen jeho enderácká napodobenina. Oni soudruzi v NDR vždycky byli na plasty dobří.

6.11.2023 v 0:53 | Karma: 16,54 | Přečteno: 359x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Ajznbón (X - Most)

Lidi jsou hrozně kreativní, řekla kolegyně cynicky a mně nezbylo, než jí dát za pravdu. Bylo to smutné, tragické.

3.11.2023 v 20:20 | Karma: 18,57 | Přečteno: 478x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Houby magický

Historie se opakuje, určitě, a nejen ta veliká, ale i úplně malinkatá, naše soukromá. V rodinách, v sousedství, na vesnicích a tak.

3.11.2023 v 2:18 | Karma: 12,46 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Co slavit 28.10. ?

Státní svátek vzniku dnes již neexistujícího státu, no, není to nonsens? Odpovím si hned v perexu. Není.

28.10.2023 v 3:39 | Karma: 23,76 | Přečteno: 2065x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Flastencova past

Je to určitě těžké být tím pravým vlastencem, když se svět takhle rychle mění. A když nevíte, kde je dobro a zlo.

28.10.2023 v 1:02 | Karma: 25,25 | Přečteno: 823x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Ajznbón (IX - Karel IV.)

Nastoupil na Karlštejně. A vypadal zmateně. Sedl si hned u dveří, na místo určené pro lidi s omezenou schopností se orientovat..

21.10.2023 v 21:18 | Karma: 20,37 | Přečteno: 419x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Trest

Když zlobíte, musíte počítat s trestem. A já včera drobátko zazlobil. A tak ráno, když jsem se z toho zlobení vyspal, trest přišel.

21.10.2023 v 19:08 | Karma: 17,17 | Přečteno: 627x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Ajznbón (VIII - Kobliha a jiné maličkosti)

Dnes od kolejí, mašinek a nádraží něco málo víceméně humorných minipříběhů, co dobře dopadly, nastřádaných jen za poslední turnus.

20.10.2023 v 10:29 | Karma: 19,42 | Přečteno: 328x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 475
  • Celková karma 16,38
  • Průměrná čtenost 808x
jeden takovej... :-)

Seznam rubrik