Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tati, naučíš mě řídit?

11. 05. 2017 2:08:03
My, tátové (kluků) máme svoji čest a smysl pro základní povinnosti, takže odpověď je nabíledni: "Jasně, chlape."

Ale bývalo nám líp tatínkům, jak za svoji téměř třicetiletou praxi otce postupně zjišťuji. Není totiž už moc kde ty nezbedníky učit kroutit volantem, aniž bychom neměli pocit, že někoho dopravně omezíme, či dokonce ohrozíme. A nejen to.

Je to geneticky dané, jak se klukovi přehoupne řekněme desítka, začne se o volant zajímat. Napřed to uhrajeme spoluprací na víkendovém pulírování plechovky, pak mu tu otročinu přenecháme úplně za to, že si může vyjet a zajet z garáže. (Mimochodem , přesně v tomhle okamžiku dal můj otec před zadní stěnu garáže staré matrace, to víte, zadní světla na MB1000 zrovna tehdá byla úzkoprofilová...)

Když jsem já byl tenkrát kluk (jak zpívá(l) Mistr), to nejen písně zněly líp, ale i chlapi od rodin to mívali mnohem lepší. Taková "stovka" či "warťas" anebo i "žigul" potřebovaly častou domácí údržbu. A to bylo pro nás kluky zároveň předsálí řidičského ráje a zároveň nenucená automechanická škola, což se nám v pozdějším čase sakra hodilo, když jsme si koupili první stopětku anebo oltcita (jako já). Ale jednoho krásného dne i nás už přestalo bavit jenom asistovat při odvzdušňování brzd, vyhledávání mazacích míst, leštění puchýřů na chromovaných náraznících či doplňování kapalin anebo jsme dokonce pohrdli majstrštykem našich tátů. kdy dali auťák na kolíbku a svépomocně vyvařili spodek a chtěli jsme to jedině jediné chlapské, co předchází už snad jen touze po ženě: zařídit si to auto doopravdy.

Tatínek to chvilku ještě oddaloval všemožnými výmluvami, ale už sám věděl, že ta chvíle přijde. Odvezl nás na odlehlejší silnici (ano SILNICI). a tam jsme o to motoristické panenství někde mezi Kotěhůlkami a Lhotou přišli. A pak už nás to nepustilo a až do chvíle, kdy jsme měli vlastní právoplatný vůdčí list, jsme tátu otravovali, kdykoli to šlo. A on to moudře používal jako zaslouženou odměnu za vše, co po nás právem vyžadoval.

Získal jsem vůdčí list, dokonce více než na jednu kategorii a nakonec podlehl i oné další touze a porodil - co to kecám - zplodil syna. I on nakonec projevil touhu po volantu a i mně před těmi 20+ lety nebylo zatěžko najít vesměs veřejná místa, kde by prvně zatočil volantem a polaskal nohou spojku a plyn, aniž by nás někdo přijel chránit či nám pomáhal.

Ty doby jsou ale pryč, jak zjišťuji. Volné plochy zastavěny a na jakýchkoli komunikacích je provoz, jaký tréning téměř znemožňuje. Ještě když do vhodného věku dospěl můj druhý syn, cca před těmi 10-ti lety to šlo, ale teď ne. Všude pořád někdo jezdí!

Ale svitlo nám na lepší časy. Tatínkové, jak jsem proti těm všem regulacím, tak jedinou vítám. O vybraných svátcích jsou krásné volné plochy pro výcvik našich chlapců před všemi super a hyper markety, co jich v Česku je! Hned příští termín mají dvojčata slíbená, a to dodržím, protože auto už vyluxovali (jsou to hoši) v předstihu, i ostřikovače jsou doplněné a na cokoli ostatní si bohužel u dnešní škodovky netroufnu ani já sám....

Autor: Jan Andrle | čtvrtek 11.5.2017 2:08 | karma článku: 14.81 | přečteno: 494x

Další články blogera

Jan Andrle

Kde se to zastaví?

Anebo KDY se to zastaví? Či KDO to zastaví? Anebo ještě lépe, kdo to zastaví, když ne my? A chceme to zastavit?

29.8.2017 v 2:35 | Karma článku: 37.61 | Přečteno: 1287 | Diskuse

Jan Andrle

O toleranci a respektu

A taky možná o tom, že moje svoboda končí přesně v místě, kde začíná svoboda někoho jiného. A taky dost možná nekorektně...

12.8.2017 v 22:17 | Karma článku: 37.37 | Přečteno: 1060 | Diskuse

Jan Andrle

Slunce, seno, pavoučci...

Léto budiž pochváleno, ale všechno má své meze. Stejně tak láska ke zvířátkům, zejména členovcům, by se podle mého měla dávkovat téměř laboratorně.

8.8.2017 v 23:34 | Karma článku: 17.47 | Přečteno: 497 | Diskuse

Jan Andrle

O jedné velké touze

Jo, po velkém ptákovi toužila moje žena už asi pět let a pořád o tom mluvila. Tedy ne úplně pořád, jen když jsme jeli na jih.

12.7.2017 v 1:09 | Karma článku: 15.76 | Přečteno: 451 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Quo vaditis, nádražáci?

„Naše třídní společnost sestává z dělníků, rolníků, pracující inteligence a nádražáků“ říkával nám soudruh profesor, který tehdy už dávno přesluhoval, a tak ho mohli ze školy vyhodit jedině do důchodu. A měl pravdu.

24.9.2017 v 7:35 | Karma článku: 11.53 | Přečteno: 215 | Diskuse

Helena Vlachová

Mému národu

Nejen Jan Amos Komenský je mi blízký svým poselstvím, jež ponechává českému národu, z úst Marty Kubišové jeho slova rovněž zaznívají

24.9.2017 v 6:30 | Karma článku: 10.14 | Přečteno: 177 | Diskuse

Libuse Palkova

Pomáhat a chránit

Kromě politiků jsou častým terčem lidové slovesné tvořivosti také policisté, a proto je v naší soutěži o hledání přiléhavého synonyma nemůžeme opominout.

23.9.2017 v 19:39 | Karma článku: 10.84 | Přečteno: 649 | Diskuse

Ivana Pavlisková

Náhradník

Mnozí to znáte. Někdo nemůže absolvovat nějaký program, který nejde zrušit, je zaplacený a je škoda ho nechat propadnout. Někdy to přímo kápne do noty a je z toho fajn „výlet“. A někdy? Škoda mluvit.

23.9.2017 v 18:48 | Karma článku: 14.33 | Přečteno: 376 | Diskuse

Jana Slaninová

Vůně drožďové pomazánky

Babička byla receptový experimentátor. Vždycky když dostala nový recept, šoupla si brýle na dálku na čelo, nasadila čtecí brýle a polohlasně luštila obsah. Takhle objevila třeba patizony.

23.9.2017 v 17:44 | Karma článku: 22.32 | Přečteno: 617 | Diskuse
Počet článků 263 Celková karma 30.82 Průměrná čtenost 853
jeden takovej... :-)


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.