Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uber ouřade, prosím

30. 04. 2017 2:53:24
Tak to je vítězství, no ne? Tedy v Brně. V Praze justice ještě tak rychlá nebyla, ale jistě brzy bude. Kauza UBER hýbe taxikáři, magistráty a dost možná i IT veřejností. A třeba ne, nevím.

Tenhle dostih úřadů, potažmo legislativy či vznešeně lidské spravedlnosti za realitou životů není nic nového. Zejména v Česku, kde se kdysi v divokých devadesátkách dokonce hlásalo, že je třeba na chvilku "zhasnout" a pak až teda dělat ty nové zákony.

Ale UBER a spol je myslím si přecijenom trochu jiný případ. Jednoduše technologický pokrok se řítí kupředu a světská spravedlnost jej byť dobře míněnými normami stejně nikdy nedostihne. Ale i přiblížit se je úspěch.

Takže teď aspoň UBER zakázali. V Brně, soudně , nekompromisně a já uznávám podle logiky práva. Protože spolujízda je když já NĚKAM chci jet a dám (přes onu technologii) tohle ve známost spolu s nabídkou že TAM s sebou rád za úplatu někoho vezmu do auta. Ovšem taxislužba je něco jiného. Já sám nechci NIKAM jet, jen čekám, že mne někdo požádá, abych jej mohl odvézt za úplatu TAM, kam chce on. Rozdíl je snad jasný.

V tomhle konkrétně jsem s erárem zajedno. Ale obecně nikoli. Protože já si myslím, že problémy ve společnosti vznikající se mají řešit systémově. A je-li zde problém, kdy na sebe naráží již etablovaný systém regulovaný normami a technologicky nově řešený obdobný systém, pak za řešení považuji sjednotit normy pro oba systémy na nejmenším možném jmenovateli, a to dokonce s ohledem na systém progresívnější, a tedy do budoucna pravděpodobně životaschopnější.

A tady mám konečně zásadní názor. Čím méně regulace, tím lépe! A zeptám se řečnicky, čím je taxislužba tak strašně výjimečná služba, že musí mít 28 let po revoluci úředně stanovenou maximální cenu? Co třeba chleba nebo mléko, nejsou pro život lidí mnohem důležitější? A přesto za ně mohou chtít v krámech, kolik si vzpomenou. Proč taky ne, když jsem tak hloupý a chci si koupit láhev (mléka) o půlnoci ve večerce v Panské ulici a nejdu si pro něj následující ráno do Lidlu.

Hypoteticky, co kdybych chtěl v Praze provozovat luxusní taxislužbu vozy Rolls-Royce za cenu 300 korun za kilometr? Doufal bych, že se najdou bohatí blázni, kteří na korunu nehledí a rádi se z barů a restaurací, které podobně přemrštěné ceny v centru běžně -legálně- mají, nechají domů takhle bombasticky a opulentně, odvézt. No, nemohu, chápejte, úředníci stanovili maximální cenu 28 Kč za kilometr. Bez ohledu na typ auta. Tečka. Už teď majitelé oktávek mají konkurenční výhodu před řidiči superbů, o mercedeskách nemluvě. Nelogické? Leč podle práva.

Osobně bych byl pro to, aby si každý mohl stanovit ceny podle libosti a úřady by jen hlídaly, jako to dělají v jiných případech služeb a obchodu, zda je zákazník s cenou předem jasně seznámen. Tedy, jestli je dejme tomu na dveřích taxíku ona cena uvedena. A to by mohla řešit ona magistrátní vyhláška. Stejně tak to, že v autě musí být metrologicky ověřený taxametr na stejné parametry, jaké jsou uvedeny. Jsem i ochoten uznat, že erár si může stanovit podmínky, jak má vypadat auto, či jaké podmínky má splňovat řidič, který vozí jiné občany a tohle vše i kontrolovat. A při porušení velmi přísně sankcionovat. Podvodníci jsou v každém oboru a JE úlohou úřadů je odhalovat a trestat a vyloučit z podnikání.

Ale prostě ne ZA KOLIK se to má dít. Zpátky ke každodenní realitě. Stejně je to bláhovost. Za maximální cenu se realizuje minimum zakázek a trh už teď funguje. Ovšem jen směrem dolů. Když jsou poptávkové špičky a jinak přemíry taxíků je dočasně nedostatek, tak i ti, kteří by si rádi za rychlou přepravu připlatili, nemohou, neboť to erár zakazuje.

Špatně, aspoň já si myslím. Magistrátní úředníci volení i nevolení určitě spáchali spousty služebních cest po Evropě i mimo a získávali za veřejné peníze zkušenosti, jak se jinde řeší to i ono. Navrhnul bych vzpomenout si třebas na starou dobrou Anglii, pokud i tam zavítali.

Tam se mi moc líbí, ale hlavně osvědčil se systém "dvojích" taxíků. Na jedné straně oněch známých povětšinou černých typických cabs, na které si mávnete, usadíte se v odděleném prostoru na lavicích proti sobě, zavazadla máte s sebou, s řidičem komunikujete přes zástěnu z neprůstřelného skla a na konci jízdy zaplatíte cenu podle displeje taxametru.

A na druhé straně taxíky na zavolání přes dispečink, což jsou normální auta, bez zástěn, taxametrů a kde vám řidič na konci cesty podle svého tachometru sdělí cenu. Pravda, ceník je v autě vylepen a vy jste se předběžnou cifru dozvěděli už od operátorky po telefonu, takže vše probíhá většinou k oboustranné spokojenosti. A je velmi využíváno všemi, co nemají či zrovna nechtějí použít vlastní vůz. Je to také levnější než černé caby a hlavně většinou v místech, kde tito privilegovaní málokdy vůbec projedou. Oni privilegovaní taxi řidiči totiž právě musejí splňovat celkem náročné podmínky, aby svůj džob mohli dělat. Podmínky srovnatelné s našimi taxikáři, kteří ovšem plní oboje funkce.

Na závěr mi dovolte několikeré povzdechnutí.

Ach jo první: Zažil jsem už dost a co se eráru týče, po krátkém nadšeném očekávání po roce 1989, jsem prostě skeptik, politici ani úředníci se nikdy nesnaží o nejlogičtější a nejjednodušší řešení, protože tím by si v konečném důsledku jen postupně vypouštěli vlastní rybník byrokracie.

Ach jo podruhé: Nikdy se asi nestalo, že by erár nejprve zachytil technologické inovace jinak, než se jimi dá občan lépe sledovat, šikanovat a obírat o daně (EET...) Pro činnosti ve prospěch občana jsou tyhle nové technologie vždycky "neověřené" nebo "legislativně neukotvené" anebo "rizikové" a jejich zavedení trvá většinou do té doby , než jsou už "beznadějně zastaralé". Ale nechci být úplně negativní, ve druhém sledu se jich dočkáme, totiž musíme, protože realita k tomu stát donutí.

A moje ach jo do třetice: Helejte, naposledy jsem díky aktuálnímu budováni monarchie, volil v parlamentních volbách konzervativce D.Camerona, což se mi tehdy po měsících trapného vládnutí G.Browna zdálo být dobrý nápad. A jak to dopadlo po jeho pošetilých vnitrostranických hrách víme. Tu zkyslou šlehačku na brexitovém dortu si budeme všichni Evropané včetně těch britských slízávat neradi ještě dlouho... Letos už díky svému současnému příspěvku rozmachu České republiky budu moci uvážlivě vybírat do urny u nás doma. Takže závazně říkám, najde-li se strana s dostatečným demokratickým programem, který bude jasně definovat, které regulace, co se mi principiálně zajídají, zruší, pokud se bude jakkoli podílet na vládě, pak jí hlas dám. (A ten seznam , který zatím po částech vypouští má hodně kdysi hodně favoritka ODS -byl jsem mladý a naivní- považuji za velmi nedostatečný). Tak se snažte, strany a hnutí, ale velmi nerad bych se mýlil jako naposledy ve Spojeném království...

Tak, já slibuju, že už nebudu vzdychat a Ty, ouřade, zkus prosím aspoň drobátko ubrat, jo? Kdyby Ti to po celém článku ne úplně došlo, mám na mysli nesmyslné regulace...

Autor: Jan Andrle | neděle 30.4.2017 2:53 | karma článku: 26.38 | přečteno: 2695x

Další články blogera

Jan Andrle

Kde se to zastaví?

Anebo KDY se to zastaví? Či KDO to zastaví? Anebo ještě lépe, kdo to zastaví, když ne my? A chceme to zastavit?

29.8.2017 v 2:35 | Karma článku: 37.61 | Přečteno: 1287 | Diskuse

Jan Andrle

O toleranci a respektu

A taky možná o tom, že moje svoboda končí přesně v místě, kde začíná svoboda někoho jiného. A taky dost možná nekorektně...

12.8.2017 v 22:17 | Karma článku: 37.37 | Přečteno: 1060 | Diskuse

Jan Andrle

Slunce, seno, pavoučci...

Léto budiž pochváleno, ale všechno má své meze. Stejně tak láska ke zvířátkům, zejména členovcům, by se podle mého měla dávkovat téměř laboratorně.

8.8.2017 v 23:34 | Karma článku: 17.47 | Přečteno: 497 | Diskuse

Jan Andrle

O jedné velké touze

Jo, po velkém ptákovi toužila moje žena už asi pět let a pořád o tom mluvila. Tedy ne úplně pořád, jen když jsme jeli na jih.

12.7.2017 v 1:09 | Karma článku: 15.76 | Přečteno: 451 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Zdeněk Šindlauer

Quo vaditis, nádražáci?

„Naše třídní společnost sestává z dělníků, rolníků, pracující inteligence a nádražáků“ říkával nám soudruh profesor, který tehdy už dávno přesluhoval, a tak ho mohli ze školy vyhodit jedině do důchodu. A měl pravdu.

24.9.2017 v 7:35 | Karma článku: 11.53 | Přečteno: 215 | Diskuse

Helena Vlachová

Mému národu

Nejen Jan Amos Komenský je mi blízký svým poselstvím, jež ponechává českému národu, z úst Marty Kubišové jeho slova rovněž zaznívají

24.9.2017 v 6:30 | Karma článku: 10.14 | Přečteno: 177 | Diskuse

Libuse Palkova

Pomáhat a chránit

Kromě politiků jsou častým terčem lidové slovesné tvořivosti také policisté, a proto je v naší soutěži o hledání přiléhavého synonyma nemůžeme opominout.

23.9.2017 v 19:39 | Karma článku: 10.84 | Přečteno: 649 | Diskuse

Ivana Pavlisková

Náhradník

Mnozí to znáte. Někdo nemůže absolvovat nějaký program, který nejde zrušit, je zaplacený a je škoda ho nechat propadnout. Někdy to přímo kápne do noty a je z toho fajn „výlet“. A někdy? Škoda mluvit.

23.9.2017 v 18:48 | Karma článku: 14.33 | Přečteno: 376 | Diskuse

Jana Slaninová

Vůně drožďové pomazánky

Babička byla receptový experimentátor. Vždycky když dostala nový recept, šoupla si brýle na dálku na čelo, nasadila čtecí brýle a polohlasně luštila obsah. Takhle objevila třeba patizony.

23.9.2017 v 17:44 | Karma článku: 22.32 | Přečteno: 617 | Diskuse
Počet článků 263 Celková karma 30.82 Průměrná čtenost 853
jeden takovej... :-)


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.