Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zločinec

"Ale to jste měl štěstí na lidi", řekl mi dnes v přátelském hovoru jeden právník z prestižní advokátní kanceláře, "to jste si také mohl pěkně pár dní zabručet". Jako bych to nevěděl. Měl.Tolik právního vědomí mám taky, doktore...

     Rána zleva. Ten hnusný zvuk borceného plechu. No, naštěstí to jsou jen ty plechy, jako už ostatně se mi v životě za volantem stalo několikrát. A protentokrát dokonce bez mého zavinění a škoda na firemním autě, tak to celkem beru s klidem.

     Chlápek se silným ukrajinským přízvukem vylézá z auta a omluvně se tváří i mluví. V poho, ale policajty volat musíme, to jinak nejde. Byl pátek pozdě večer, a tak jsme ani na oné pražské křižovatce moc nekomplikovali provoz než přijeli a vyšetřili. Dýchli jsme, popsali nehodu, bylo to jasné nedání přednosti, a dali auta na stranu. V transportéru se zapnutými majáky sepsali protokoly a protože obě auta byla pojízdná, čekali až nám vrátí papíry a budeme moci odjet. Stalo se. Teda napůl. Kolega nehodník se rozloučil. Já dál čekal na doklady.

"Vy nebydlíte v Praze, že?" Divná otázka, slečna dopravní policistka má v ruce mojí občanku i řidičák. "Pracujete tady ale, že ano?" Další divná otázka, drží v ruce též papíry od vozu i mojí pracovní smlouvu. "Už jste dlouho nebyl doma, viďte?" Ještě divnější dotaz, co je jí do toho, ne? Ale osloven dlouhovlasou autoritou zní jen mé pokorné odpovědi: "Ne, ano, ne". Kam se hrabe Ježíš...

"Je mi líto, ale budete muset s námi na oddělení, pane inženýre. Auto necháme odtáhnout k vašemu zaměstnavateli", děla ta něžná ruka zákona. COŽE??!! bylo jediné co mi prolítlo hlavou jako reakce na tu absurditu, ale nahlas jsme vyslovil snad ještě větší: "Ale já jel přece zprava!"

Uniformovaná kráska se neubránila mírnému úsměvu: "To nemá s nehodou nic společného. Je po vás vyhlášeno celostátní pátrání. Jste zadržen."

Skrytá kamera. To je jediné možné vysvětlení a tady v té přístroji nabité dodávce určitě není problém ji nenápadně umístit. Musí tady být a ty budeš za blbce před celým národem. Vrozená ješitnost mi kázala zachovat si úroveň a převážit hodnotu humoru a tím i přízeň budoucího publika na svoji stranu: "Ale já FKÚ pátrá, chrání a pomáhá, nebo jak se to teď jmenuje, ha, ha, pravidelně sleduji a nepoznal jsem se tam." Trapný pokus.

I její předchozí úsměv se okamžitě vytratil: "Vy netušíte oč jde?", vrátila mne na zem.

"Ne, ale vy to snad víte, o co se tedy jedná?", vychladl jsem i já.

"Nevím a vám mohu jen sdělit, že pátrání po vás vyhlásila kriminálka v Domažlicích, a to v souvislosti s velmi závažným případem. Snažili jsme se tam dovolat, ale budou tam až v pondělí ráno. Požadují vaše předvedení. Do pondělí do rána tedy budete zadržen a pak převezen do Domažlic."

Šok. Co jiného byste asi zažívali vy? Vysvětloval jsem, argumentoval, že v Domažlicích jsem nebyl dobrých třicet let (to víte, my rodilí Jihočeši se vydáváme směrem na Plzeň jen s velikým sebezapřením...) Sliboval, že k výslechu odjedu sám, bez pout a na svoje náklady hned v pondělí ráno. Telefonovali, listovali v rejstřících, kopírovali moje doklady. A potom - možná proto, že my modroocí na sebe býváme podvědomě hodní - jsem od sličné příslušnice PČR dostal k podpisu lejstro, něco jako křížence podmínečného propuštění, skautského slibu a závazku ke spolupráci.

"Noste to u sebe," řekla mi ještě na rozloučenou ta policejní Miss a já bláha si naivně myslel, že kopii mi dává jen z úřední povinnosti a proto, abych nezapomněl jméno a telefonní číslo nadporučíka z Domažlic, kam mám hned v pondělí ráno zavolat a buď se rovnou přiznat anebo aspoň objednat na vynucené přiznání na místě činu.

Jako všechny ženy, měla recht ona.

Já zatím dělal jakoby nic. Firemní auto odvezl na firemní parkoviště, přesedlal do soukromého a v sobotu vyrazil za rodinou do Třeboně. Trochu oklikou, přes Budějice, kde jsem plánoval nějaké nákupy. Chyba. Když je člověk celostátně hledaný, má nikam nejezdit. A když už jede, má jet přímo, ne přes Budějovice. A jede-li už blbec přes České Budějovice, má mít auto v pořádku.

"Nesvítí vám levé přední světlo, pane řidiči", zastavila mne hlídka v krajském městě.

"Vím, před chvílí se mi to ukázalo, opravím to v Třeboni, tam jedu."

Policista si vzal do auta mé doklady, dlouze tam s nimi seděl, jeho spolujezdec mezitím vyšel za můj kufr, výhrůžně tam postával a já začal přemítat, jak rychlé jsou o víkendu policejní datové sítě, protože mi bylo jasné, že asi brzy prožiji déjá vu. A pokud jsem mohl ve zpětném zrcátku sledovat, tentokrát mne žádné modrooké rameno spravedlnosti nezachrání.

Z pomalované blikající oktávky se vysoukala celá osádka, obestoupili mne a  ten s mým řidičákem v ruce zavelel: "Vystupte si!" Už žádné pane řidiči, ale zase ani žádné ruce vzhůru a tak, tak snad budou rovněž shovívaví, utěšoval jsem se a vzpomněl si na lejstro od páteční policejní bohyně půvabu a ulevilo se mi a najednou jsem mluvil asi o tři kroky před myšlením: "Mám to v kufru, můžu vám to ukázat?"

"Otočte se a ruce na kapotu," zněla pro mne nepřiměřená odpověď a pak už jsem jen překotně a přesně popsal, co jim chci a proč ukázat a že kufr lze otevřít i bez pyrotechnického robota či krimitechnika.

BYLI rovněž shovívaví a uznalí stejně jako ti v Praze. Glejt od kolegyně z hlavního města zafungoval, uvěřili a propustili mne za rodinou. Je třeba na tomto místě říci, že tam důvěry v nevinnost příběhu bylo míň. A upřímně, nedivím se, ani já jsem si zbytek víkendu moc neužil. Snad tisíckrát jsem sám sebe v duchu a možná i nahlas ptal, o co sakra jde?! Docela nervy, řeknu vám.

Pointa přišla záhy. Domažlická policie našla v autě, které jsem kdysi prodal, budoucího majitele mrtvého. A pan nadporučík se chtěl pouze optat, zda jsme se kdy osobně setkali či nějak blíže znali. Nesetkali, neznali, bylo to přes autobazar. Pro mne tedy případ skončil pětiminutovým telefonátem v pondělí ráno.

P.S.: A tak jsem tentokrát do Domažlic cestu nevážil a zatím to ani neplánuji, jakkoli je tohle západočeské město krásné...

 

Autor: Jan Andrle | středa 12.10.2016 5:15 | karma článku: 33,57 | přečteno: 2563x
  • Další články autora

Jan Andrle

O biči, koloběžce a řízku

Zní vám to nekompatibilně? Tak to jste ještě nepotkali člověka, kterému to nejen nepřijde divné, ale hlavně o tom ani nepřemýšlí...

24.4.2024 v 20:14 | Karma: 12,23 | Přečteno: 321x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Útok pizzou

jsme báječná bezpečná země, o tom není pochyb, ale stejně, jednotlivé útoky zde jsou, i bizarní, tak jak se stalo večer nám...

12.4.2024 v 22:34 | Karma: 11,02 | Přečteno: 503x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Chlapovo štěstí

Jo, to byl ten starej svět. Dobrej. Chlap přijel z práce domů a tam bylo navaříno, naklizeno a načekáno, že až se nají....

7.4.2024 v 22:14 | Karma: 15,06 | Přečteno: 487x | Diskuse| Miniblogy

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma: 22,15 | Přečteno: 760x | Diskuse| Ostatní

Jan Andrle

Turnus

Ono to není snadné, pracovat v turnusu. Ještě u jednoho by to se celkem sneslo, ale u dvou...to už je dost

6.2.2024 v 21:43 | Karma: 18,99 | Přečteno: 538x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

PŘEHLEDNĚ: Češi vyberou 21 europoslanců. Kandiduje i Mourek s mimozemšťany

26. dubna 2024  10:37

O křesla v Evropském parlamentu se na začátku června utká třicet uskupení. Podle průzkumu agentury...

Řecko Kyjevu PVO nedodá, potřebujeme ji sami, říká. Španělé pošlou jen rakety

26. dubna 2024  10:35

Španělsko ani Řecko nedodají Ukrajině systémy protivzdušné obrany, které Kyjev žádá k obraně před...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

  • Počet článků 476
  • Celková karma 15,68
  • Průměrná čtenost 807x
jeden takovej... :-)

Seznam rubrik